Aandachtseconomie
&
Privacy

We leven in een aandachtseconomie waarbij er veel nieuws beschikbaar is, maar er te veel is om overal de aandacht van de gebruiker te krijgen. De aandacht is dus schaars geworden terwijl er meer nieuws en advertenties worden geplaatst.  Om de aandacht van de gebruikers te krijgen wordt gebruik gemaakt van Big Data en AI. Wel zijn we steeds meer gesteld op onze privacy, er wordt steeds meer gekeken naar wat er met persoonlijke gegevens wordt gedaan.

Aandachtseconomie

De aandachtseconomie bestaat niet uit het vergaren van informatie, maar uit het vergaren van aandacht. Door een overvloed aan informatie is er juist een schaarste aan aandacht. De aandachtseconomie bestaat uit doelen, geen menselijke doelen, maar doelen van bedrijven. De menselijke doelen die we hebben zijn niet gelijk aan de technologische doelen, zoals aankopen, kliks en views. (Williams, 2018)
De aandachtseconomie heef ook een aantal consequenties. Zo kan de aandachtseconomie verslavend werken, door bijvoorbeeld het lezen van nieuws of het bekijken van sociale media op smartphones. Tegenwoordig beïnvloed technologie hoe we kijken naar de wereld en hoe we ons gedragen. Daarnaast is fake news ook iets wat ontstaan is door de aandachtseconomie. Het doel is niet meer om te informeren, maar om de aandacht te krijgen, waardoor fake news soms interessanter is dan echte informatie. (Huyghebaert, 2017)

Privacy

Een van de andere kanten van de aandachtseconomie is de technologie die wordt gebruikt om de aandacht van de gebruikers te krijgen, AI. (Segers, 2020) De data die wordt gebruikt om de AI te laten werken komt van de gebruikers, en wordt dan weer ingezet om de aandacht van de gebruikers te krijgen. (Postma, 2020) De voorkeuren van gebruikers worden beïnvloed door algoritmes, waardoor het vinden van informatie buiten de persoonlijke voorkeuren lastiger wordt. (Steeman, 2020)

Aangezien het internet steeds meer wordt gebruikt, zijn er ook steeds meer gegevens. Al deze gegevens bij elkaar wordt Big Data genoemd. Big Data wordt verzameld, maar niet altijd zonder de privacy te schaden. 

Vaak zijn gebruikers niet op de hoogte welke data wordt verzameld of hoe ze zich kunnen beschermen. Privacy wordt gereguleerd door de privacywet in Europa, waardoor gebruikers meer controle hebben over de gegevens die gebruikt worden. Daarnaast wordt de data vaak doorverkocht, zonder dat de gebruiker dit weet. De data die bedrijven gebruiken, komen vaak van verschillende plekken, waardoor deze gegevens kunnen leiden tot misinterpretatie en conclusies die niet kloppen. Dit heeft te maken met welke gegevens in welke situatie zijn verzameld, met welk doel het is verzameld en hoe het wordt ingezet. (Steeman, 2020)

Huyghebaert, P. (2017, 5 december). “Een handvol mensen bepaalt het gedrag van miljarden mensen”. vrtnws.be. https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/12/05/-een-handvol-mensen-bepaalt-gedrag-van-miljarden-mensen-en-dat-m/

 

Postma, J. (2020, 5 augustus). Zijn en schermtijd. De Groene Amsterdammer. https://www.groene.nl/artikel/zijn-en-schermtijd

 

Segers, K. (2020). Artificiële intelligentie: ongekende kansen én grote uitdagingen. Sampol. https://www.sampol.be/2020/08/artificiele-intelligentie-ongekende-kansen-en-grote-uitdagingen

 

Steeman, G. (2020, 30 september). De voor- en nadelen van big data, inclusief voorbeelden en tips. Mediawijsheid.nl. https://www.mediawijsheid.nl/big-data/

 

Williams, J. (2018). Dit is wat er op het spel staat in onze aandachtseconomie. brainwash. https://www.brainwash.nl/bijdrage/dit-is-wat-er-op-het-spel-staat-in-onze-aandachtseconomie