Serious gaming
&
Gameverslaving

Serious gaming is het leren van vaardigheden en het opnemen van kennis door middel van games. Dit heeft ook te maken met gamification, maar de weerzijde van het spelen van games, is dat het kan leiden tot een gameverslaving. Veel meer personen verliezen zichzelf in het spelen van games, maar verliezen ook banden met de offline-wereld en de samenleving. 

Serious gaming

Serious games worden gebruikt om iets te leren of te ontwikkelen door middel van een spel. Aangezien een spel vaak gezien wordt als leuk, is het meteen interessanter voor personen om iets te leren. Het werkt als een motiverende factor. Zo kan een oefening een extra dimensie krijgen door plezier toe te voegen. Verder is het belangrijk om bij een serious game een doel te hebben, maar deze hoeft niet benoemd te worden. Door het achterwegen laten van het doel, kunnen spelers zich beter inleven in het spel, waardoor de beleving intensiever wordt. (Jump Serious Games, 2018) Een serious game kan verschillende onderwerpen hebben. Zo is er een spel genaamd Silver die helpt bij het herkennen van gevoelens en gedachten om zo zelfdoding te voorkomen. (Treuttens, 2021)

Ook in de zorg wordt serious gaming gebruikt. Zo zijn er games voor dementie en ouderenmishandeling. (Sangers, 2018) Daarnaast wordt er binnen scholen gezocht naar nieuwe toepassingen van serious games, om zo ook het educatief in te zetten. Dit is weliswaar nog in opkomst. Zo speelt 40 procent van de Europeanen gemiddeld tussen de 6-14 uur per week videogames, maar hiervan speelt 75 procent alleen als ontspanning. Het is dus belangrijk om interessante games te maken. (Beckeringh, 2013)

Gameverslaving

Games worden steeds populairder, omdat games spelen als ontspanning wordt gezien, die afleiden van de realiteit. Er zijn positieve aspecten verbonden aan het spelen van spellen, zo zorgt het voor een fijnere motoriek en ook oog-handcoördinatie. Daarnaast stimuleert gamen ook het brein en kan het creativiteit en ruimtelijk inzicht stimuleren. Het nadeel aan gamen kan zijn dat het leidt tot een verslaving. (Gameverslaving, z.d.)

Er zijn een aantal kenmerken waardoor gameverslaving herkend kan worden. Zo heeft een gameverslaafde obsessieve gedachten en besteed veel tijd aan een game, waardoor er slaapproblemen en lichamelijke klachten ontstaan. 

Verder zijn er ontwenningsverschijnselen wanneer er niet gegamed kan worden. Daarnaast zijn er ook consequenties voor de externe omgeving, zo wordt gamen belangrijker dan vrienden en familie, en ook werk of studie zijn geen prioriteit meer. (Symptomen gameverslaving, z.d.)

De WHO heeft gameverslaving officieel erkend als een gedragsziekte. Verder kunnen serious games juist gebruikt worden om gameverslaving tegen te gaan. De WHO stelt ook dat het voorkomen van gameverslaving beter is dan het leren omgaan met een verslaving. Ook bij het voorkomen van een gameverslaving kunnen serious games gebruikt worden. (Emerce, 2019)

Beckeringh, K. (2013, 2 juli). Toekomst van serious games: toepassingen voor jong & oud. Frankwatching. https://www.frankwatching.com/archive/2013/07/02/de-toekomst-van-serious-games-toepassingen-voor-jong-en-oud/

 

Jump Serious Games. (2018, 23 oktober). Wat zijn serious games? https://jumpseriousgames.nl/wat-is-serious-gaming/

 

Sangers, I. (2018, 17 juli). Serious gaming in opkomst: “De positieve effecten zijn enorm”. Zorgvisie. https://www.zorgvisie.nl/serious-gaming-biedt-serieuze-kansen-voor-gezondheidszorg/

 

Treuttens, J. (2021, 29 april). Helpen videospellen bij het veranderen van gedrag van jongeren? “Entertainment gebruiken om serieus doel te bereiken”. vrtnws.be. https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/04/28/helpen-videospellen-bij-het-veranderen-van-ons-gedrag/

 

Gameverslaving. (z.d.). Brijder. https://www.brijder.nl/probleem/gameverslaving

 

Symptomen gameverslaving. (z.d.). Brijder. https://www.brijder.nl/probleem/gameverslaving/symptomen

 

Emerce. (2019, 4 september). Gameverslaving is een ziekte. Maar hoe zit het dan met serious games? https://www.emerce.nl/achtergrond/gameverslaving-ziekte-hoe-zit-serious-games