Technisch

Het technische proces bestaat uit het onderzoeken van een AR applicatie en dit zelf toe te passen, met het eindwerk in gedachten. Aangezien veel aspecten meteen toegepast werden op de applicatie zelf en er al veel vroeg in het proces gemaakt moet worden, is er voor gekozen dit aspect te doen tijdens de explore fase. Voor de gehele applicatie wordt Unity gebruikt. Voor AR zijn er meerdere opties om dit te maken, maar voor deze applicatie wordt ARfoundation gebruikt, waarbij ARCore voor Android is en ARKit voor IOS.

APP

In dit gedeelte is vooral gekeken of wat er bedacht is ook daadwerkelijk technisch uitgevoerd kan worden. Zo is een AR app vrij technisch om te maken, omdat er Unity wordt gebruikt, waarbij er in C# geprogrammeerd wordt. 

Aangezien er voor het technische aspect meerdere bronnen werden gebruikt om de AR en het spel te maken, zal niet elke bron apart genoemd worden, maar er zal een snelle omschrijving gegeven worden waar de informatie vandaan komt.  

AR object plaatsen

De eerste stap in het proces was om een AR applicatie te maken, waarbij er een object geplaatst kan worden. Allereerst werd er een indicator gemaakt die alleen wordt getoond wanneer een oppervlakte wordt herkend. Op deze indicator kan via een knop het object geplaatst worden. Met een andere knop kan deze weer verwijderd worden. Verder is er door middel van LeanTouch een scale en rotate functie toegevoegd aan het object, waardoor aanraking het object veranderd. De code die is gebruikt, is gebaseerd op meerdere tutorials van Dilmer Valecillos (Youtuber).

Click & Animatie

De tweede stap was om een element aan te kunnen raken op het scherm en dat er dan een scherm geopend kan worden. Verder leek het een goed idee om de camera een animatie te laten instantiëren. Dit is later weggehaald, aangezien de applicatie te langzaam werd, en ook de hele tijd onverwachts stopte met werken. De code voor dit onderdeel is geheel zelf geschreven, maar er is wel voorbeeld code opgezocht om sommige bugs op te lossen

UI & Game

Later in het proces, waarbij al meerdere element af waren, werden de interacties tussen de verschillende UI elementen gemaakt. Hierbij horen ook de animaties tussen de verschillende schermen. Ook de spelelementen zijn toegepast. Zo zijn er levens, munten en het kopen van gebouwen geïmplementeerd. Ook een save en load systeem is gemaakt door middel van een binary file, waarin de informatie wordt opgeslagen. Wanneer de load game wordt gebruikt, zonder dat er een spel opgeslagen is, dan wordt er een nieuw spel gestart. Voor het load en save gedeelte is de website weeklyhow.com gebruikt.